B2B firmám se v loňském roce příliš nedařilo. Pokles trhu se promítl i do nižších marketingových rozpočtů. Ty však klesly nejen kvůli úsporám samotným, ale také díky přesunu od drahých off-line aktivit k levnějšímu on-line marketingu. Do on-line mixu v B2B se tak dostávají nástroje dosud typické spíše pro spotřebitelské trhy.
Marketingové rozpočty v B2B
Rok 2020 nebyl pro B2B firmy příznivý. 40 % podniků zaznamenalo meziroční pokles obratu a B2B trhy celkově klesly o 2,3 % (viz Konjunkturální ukazatele na B2B trzích, jaro 2021). Tento vývoj se negativně podepsal i na marketingových rozpočtech. Ty opět klesly a nyní se pohybují na úrovni pouhého 0,5 % obratu firmy. Snížení výdajů na marketing však souvisí nejen s krizí samotnou, ale i s přechodem od drahých off-line aktivit k levnějšímu on-line marketingu.
Trendem letošního B2B marketingu jsou videa a placené příspěvky na sociálních sítích
Struktura on-line marketingových aktivit se rychle mění a platí to i v B2B. Zatímco před pár lety dominovaly statické webové prezentace či e-mail marketing, aktuálně jsou trendem sociální sítě či firemní videa.
B2B podniky letos ruší ATL reklamu a veletrhy
Struktura off-line B2B marketingových aktivit je oproti on-line marketingu relativně stabilní. Dlouhodobě se v popředí drží osobní setkávání formou eventů či veletrhů a výstav a své místo si drží i PR. Nejvýraznější změny v B2B marketingu letos zaznamenají dvě nejdražší aktivity – ATL reklama a aktivní účast na veletrzích a výstavách. Tyto aktivity letos ruší 14 %, resp. 9 % B2B podniků (viz podrobné výsledky).
Podniky častěji zakládají svá rozhodnutí na spolehlivých datech z průzkumů
Investovat do konkrétních marketingových aktivit bez strategie založené na spolehlivých informacích by bylo pošetilé. A B2B podniky to dobře vědí. Proto více než dvě třetiny firem zakládá svá rozhodnutí na datech z výzkumů trhu, zákazníků či konkurence.
Chcete se dozvědět více?
Stáhněte si kompletní studii zdarma
Studie je k dispozici účastníkům aktuální vlny B2B monitoru jako poděkování za jejich čas a ochotu zúčastnit se průzkumu. Pokud Vám nepřišel e-mail s heslem, kontaktujte nás na vysledky@b-inside.cz.
Zjistíte například:
- Jaké marketingové rozpočty mají k dispozici firmy s různým obratem na různě velkých trzích.
- Jaké marketingové aktivity se letos zavádí a které se naopak ruší.
- Jaké marketingové nástroje a kanály využívají firmy v různých oborech a na různě velkých trzích.
Realizátor projektu
Výzkum realizovala výzkumná agentura B-inside s.r.o. v únoru 2021 v rámci kontinuálního projektu B2B monitor.
Přizvěte B-inside do výběrového řízení. Kontaktujte nás na info@b-inside.cz
nebo telefonicky na +420 608 048 048.