8 měsíců do GDPR: polovina B2B firem o novém nařízení příliš neví

V květnu 2018 vejde v platnost Nové nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), které sjednotí a zpřísní zpracovávání a uchovávání osobních údajů. GDPR bude mít významné dopady na fungování firem, a to i v B2B. Přesto, 8 měsíců před jeho platností nemá téměř polovina B2B firem o GDPR ponětí.

Při komunikaci s firemními zákazníky se donedávna mnoho marketérů spoléhalo na to, že regulativa v oblasti ochrany osobních údajů není na B2B trzích tak přísná. Konec konců, firemní e-maily nebyly dosud považovány za osobní údaj, a souhlas se zasíláním obchodních sdělení většinou zákazník řešil třeba s obchodníkem při osobní schůzce, tedy mimo písemný „protokol“.

V legislativě zatím není jasno, řada firem proto přípravu odkládá

V opatřeních, které by podniky měly přijmout, ještě není 100% jasno. Přesto úřady doporučují začít se připravovat co nejdříve, neboť pokuty za porušení GDPR mohou být obrovské.
V této situaci řada firem s potřebnými opatřeními vyčkává na schválení prováděcích směrnic a na bližší pokyny ze strany státních orgánů. B2B podniky nejsou v tomto směru výjimkou, problémem však je, že 45 % B2B firem v Česku a na Slovensku o GDPR téměř nic neví. Na zavedení potřebných opatření pracuje pouze 30 % B2B podniků a čtvrtina B2B firem zatím vyčkává.

Častěji se na GDPR připravují větší firmy (52 % firem s více než 500 zaměstnanci se již na GDPR připravuje) a firmy se zahraničním vlastníkem (43 % se připravuje). Naopak, menší firmy o GDPR často vůbec neví (41 % firem do 25 zaměstnanců vůbec o GDPR neví).

Týká se GDPR všech, nebo jen těch, kteří spravují velké množství osobních údajů?

Častou domněnkou je, že se GDPR týká jen firem, které spravují velké množství údajů. Firmy, které mají pouze několik desítek stávajících či potenciálních zákazníků, mohou mít pocit, že GDPR vůbec řešit nemusí. Výzkum například ukázal, že firmy, které svým marketingem cílí na desítky subjektů, výrazně častěji o GDPR nevědí. A naopak, firmy, které cílí na tisíce subjektů, se výrazně častěji na zavedení GDPR již připravují. Ať už patříte do jakékoliv skupiny, skutečností zůstává, že pokud spravujete osobní údaje, budete muset GDPR řešit bez ohledu na to, jaké množství údajů spravujete.

O průzkumu

Informovanost o GDPR v B2B byla zjišťována výzkumnou agenturou B-inside s.r.o. v rámci projektu B2B monitor. Aktuální vlny se v srpnu 2017 účastnilo 224 osob zodpovědných za B2B marketing v ČR a SR.

O autorce


Ing. Irma Macháčová
Výzkumům B2B trhů a strategickému B2B marketingu se věnuje již 14 let. Vzděláním ekonomka se zaměřením na marketing a management. Řídila a vedla stovky výzkumných a marketingových projektů pro české a zahraniční společnosti. Pracovala například pro Škoda Auto, Bosch Rexroth, Abass, DMG MORI, Control Techniques, TSR The Metal Company, FM Logistic, Agro Tuřany, Kimberly-Clark Professional, Gumex, Lapp Kabel, Solpap, Dytron, Technodat, Demag Crains and Components a další.

Plánujete výzkum trhu, zákazníků či konkurence?
Přizvěte B-inside do výběrového řízení. Kontaktujte nás na info@b-inside.cz,
telefonicky na +420 608 048 048 nebo využijte náš formulář.